Efterlys böcker, dikter, noveller!

Boken kommer alltid vara mer än en informationsbärare - det här är kategorin för diskussion om litteraturen av igår, idag och imorgon

Moderator: Moderatorerna

Postby Herr Omar » 2006-09-23 01:51

Zoftis, jag är inte säker, men det skulle kunna ha varit engelska. Det är dock inte omöjligt att det var en svensk bok. Engelska eller svenska alltså.
Jag vill inte ha någon signatur.
Herr Omar
Kulturknutte
Kulturknutte

Postby Nimh » 2006-10-19 20:40

Hej. Jag har tre frågor här:

1. För kanske några år sedan läste jag en dikt på en tyvärr tillfällig tavla på Umeås stadsbibliotek. Dikten handlade om några som åkte bil(?) och räknade saker de såg längs vägen. Till slut räknade de diskborstar (eller tandborstar?) och då visste de att de hade åkt för långt. Någon som vet vem som skrivit denna?

2. I någon text var det en person som stod i ett badrum och tecknade ett styckningsschema på sin kropp med läppstift. Vet någon var detta kommer ifrån? Jag vet inte ens om det var en roman eller en dikt eller något helt annat, men just den där scenen har fastnat i minnet.

3. När jag var liten läste jag en bilderbok som hade ungefär samma tema som "Det lilla odjuret" och "Hexadonten"; den handlade om något litet djur som egentligen var snällt men såg otäckt ut så folk blev rädda och jagade det. På en ganska mörk bild simmade djuret under vattnet och andades genom sin långa snabelliknande nos som stack upp över ytan. Enligt min mamma såg nosen ut som ett dubbelpipigt gevär. :? Det är det enda jag minns av den boken. Finns här någon som vet mer?
Nimh
Användare
Användare

Postby Mandeln » 2006-11-08 23:26

Låter som Heffaklumpen från Nalle Puh, men jag vet faktiskt inte
I don' know which way I'm going...

Smith UF
Mandeln
Kulturknutte
Kulturknutte

Postby Screensaver » 2006-12-19 00:00

Tror inte det är Heffaklumpen, den simmar ingenstanns, och dessutom finns den ju inte på riktigt.

Oj, vilken spoiler förresten.

Mod strök spoilern. Onödigt att skriva det.
// Rb0ne
Screensaver
Användare
Användare

Postby Gloria_Å » 2007-01-26 19:07

Jag letar efter en ungdomsbok som försöker göra ungefär samma sak med psykologin som Sofies värld gör med filosofin. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken eller författaren heter.

Det är alltså en ungdomsbok, inte lika tjock som Sofies värld dock, det handlar om en tjej vars kompis blir mördad eller nåt och där finns något hus och hon får vägledning till alla möjliga psykologiska teorier och snackar om Freud med nån eller nåt sånt, typ. Och till slut försöker någon mörda även henne. Eller nåt sånt, minns inte så exakt.

Det är för några år sen jag läste den, tror att författaren var en kvinna och om inte svensk så skandinavisk, men kan ha fel. Jag jag tror att namnet hade något med skuggorna att göra...

Om det låter bekant, så skulle jag vara jättetaksam för hjälpet!
...sic transit Gloria mundi...

*vilse i mig själv*
Gloria_Å
Kulturpersonlighet
Kulturpersonlighet

Postby unimpressed » 2007-02-26 15:28

Det låter intressant, jag har dock ingen aning.

Jag söker iaf en bok som jag bara hörde talas om på tv:n då den kom ut, vilket var några år sedan. Kanske att det var 2003 eller 2004 (möjligtvis..)
Personen som pratade om boken berättade iaf om ett stycke ur den vilket handlade om en kinesisk man (tror jag) som hade haft en dröm. Han drömde att han var en fjäril och kunde flyga, men när han vaknade tänkte han: (något i stil med) "Är jag en man som drömmer att jag är en fjäril, eller är jag en fjäril som drömmer att jag är en man?"
Jag tror att det är en kvinnlig författare, men vet dock inte säkert.

Vore oerhört tacksam för hjälp! :)
unimpressed
Akademiaspiratör
Akademiaspiratör

Postby Knytt » 2007-04-14 12:51

Jag efterlyser en bok jag läste när jag var yngre. Den var ganska tjock och handlade om en trollkarl som bodde i ett slott. Det slottet flyttade sedan runt lite grann som det behagade. Eller som trollkarlen behagdae, jag minns inte riktigt. jag minns i alla fall att jag gillade boken och jag skulle vilja läsa om den, men nu minns jag inte vad den heter eller vem författaren var (det kan har varit Diana Wynne Jones, men jag är långt ifrån säker). Det är bokens svenska titel jag är ute efter.
They say that life is nothing but a dream, but then, I wonder, who is dreaming?
Knytt
Kulturknegare
Kulturknegare

Postby Zasca » 2007-08-07 03:14

Kan vara "det levande slottet"... kmr dock inte ihåg vad författaren hette men kan kolla upp det imorgon för min brorsa har den boken:P
Zasca
Nybörjare
Nybörjare

Postby Sweet_Exorcist » 2008-02-07 21:43

Det är "Det levande Slottet" av Diana Wynne Jones du menar tror jag.
"Howls moving castle" på originalspråk.
Sweet_Exorcist
Akademiaspiratör
Akademiaspiratör

Re:

Postby eldflinga » 2009-01-26 23:24

unimpressed wrote:Det låter intressant, jag har dock ingen aning.

Jag söker iaf en bok som jag bara hörde talas om på tv:n då den kom ut, vilket var några år sedan. Kanske att det var 2003 eller 2004 (möjligtvis..)
Personen som pratade om boken berättade iaf om ett stycke ur den vilket handlade om en kinesisk man (tror jag) som hade haft en dröm. Han drömde att han var en fjäril och kunde flyga, men när han vaknade tänkte han: (något i stil med) "Är jag en man som drömmer att jag är en fjäril, eller är jag en fjäril som drömmer att jag är en man?"
Jag tror att det är en kvinnlig författare, men vet dock inte säkert.

Vore oerhört tacksam för hjälp! :)

Det med fjärilsdrömmen är ett världsberömt citat av den kinesiske filosofen Zhuang Zi så du kommer att behöva mer att gå på om du ska hitta just den där boken...
eldflinga
Användare
Användare

Re:

Postby eldflinga » 2009-01-26 23:27

Gloria_Å wrote:Jag letar efter en ungdomsbok som försöker göra ungefär samma sak med psykologin som Sofies värld gör med filosofin. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken eller författaren heter.

Det är alltså en ungdomsbok, inte lika tjock som Sofies värld dock, det handlar om en tjej vars kompis blir mördad eller nåt och där finns något hus och hon får vägledning till alla möjliga psykologiska teorier och snackar om Freud med nån eller nåt sånt, typ. Och till slut försöker någon mörda även henne. Eller nåt sånt, minns inte så exakt.

Det är för några år sen jag läste den, tror att författaren var en kvinna och om inte svensk så skandinavisk, men kan ha fel. Jag jag tror att namnet hade något med skuggorna att göra...

Det låter på beskrivningen som nåt Maria Gripe skulle kunnat skriva, och hon har ju nån bok som heter "Skuggan över stenbänken", men jag har inte läst den så jag vet inte vad den handlar om egentligen.
eldflinga
Användare
Användare

Re: Re:

Postby kartbild » 2011-12-19 20:45

eldflinga wrote:
Gloria_Å wrote:Jag letar efter en ungdomsbok som försöker göra ungefär samma sak med psykologin som Sofies värld gör med filosofin. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken eller författaren heter.

Det låter på beskrivningen som nåt Maria Gripe skulle kunnat skriva, och hon har ju nån bok som heter "Skuggan över stenbänken", men jag har inte läst den så jag vet inte vad den handlar om egentligen.

Det är inte Skuggan över stenbänken i alla fall.
kartbild
Användare
Användare

Previous

Return to Litteratur