Moderator: Moderatorerna

unimpressed wrote:Det låter intressant, jag har dock ingen aning.
Jag söker iaf en bok som jag bara hörde talas om på tv:n då den kom ut, vilket var några år sedan. Kanske att det var 2003 eller 2004 (möjligtvis..)
Personen som pratade om boken berättade iaf om ett stycke ur den vilket handlade om en kinesisk man (tror jag) som hade haft en dröm. Han drömde att han var en fjäril och kunde flyga, men när han vaknade tänkte han: (något i stil med) "Är jag en man som drömmer att jag är en fjäril, eller är jag en fjäril som drömmer att jag är en man?"
Jag tror att det är en kvinnlig författare, men vet dock inte säkert.
Vore oerhört tacksam för hjälp!

Gloria_Å wrote:Jag letar efter en ungdomsbok som försöker göra ungefär samma sak med psykologin som Sofies värld gör med filosofin. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken eller författaren heter.
Det är alltså en ungdomsbok, inte lika tjock som Sofies värld dock, det handlar om en tjej vars kompis blir mördad eller nåt och där finns något hus och hon får vägledning till alla möjliga psykologiska teorier och snackar om Freud med nån eller nåt sånt, typ. Och till slut försöker någon mörda även henne. Eller nåt sånt, minns inte så exakt.
Det är för några år sen jag läste den, tror att författaren var en kvinna och om inte svensk så skandinavisk, men kan ha fel. Jag jag tror att namnet hade något med skuggorna att göra...
Om det låter bekant, så skulle jag vara jättetaksam för hjälpet!

eldflinga wrote:Gloria_Å wrote:Jag letar efter en ungdomsbok som försöker göra ungefär samma sak med psykologin som Sofies värld gör med filosofin. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken eller författaren heter.
Det är alltså en ungdomsbok, inte lika tjock som Sofies värld dock, det handlar om en tjej vars kompis blir mördad eller nåt och där finns något hus och hon får vägledning till alla möjliga psykologiska teorier och snackar om Freud med nån eller nåt sånt, typ. Och till slut försöker någon mörda även henne. Eller nåt sånt, minns inte så exakt.
Det är för några år sen jag läste den, tror att författaren var en kvinna och om inte svensk så skandinavisk, men kan ha fel. Jag jag tror att namnet hade något med skuggorna att göra...
Om det låter bekant, så skulle jag vara jättetaksam för hjälpet!
Det låter på beskrivningen som nåt Maria Gripe skulle kunnat skriva, och hon har ju nån bok som heter "Skuggan över stenbänken", men jag har inte läst den så jag vet inte vad den handlar om egentligen.

Users browsing this forum: peexia and 2 guests