invandrare?

I den här kategorin förs samhällsdiskussionerna

Moderator: Moderatorerna

Postby melleni » 2007-04-18 20:34

jag har asbolut inge emot invandrare men har tyvärr dålig erfarenhet av de. Jag vet inte hur de är att komma till ett nytt land men man ska ändå inte få ha de som en ursäkt jämnt. vill man så tror jag att man kan anppasa sig men kanske inte fullt men i alla fall så att man slipper ställa till de.
Jag har ett jobb där jag tyvärr får uppleva väldigt mycket utlänningar som bråkar, snor. Just här jag bor upplever jag faktiskt att de är de som ställer till de mest, sen vet jag inte om de är att man hör de mest. Men vist svenskar kan med..

Jag tycker de de är zigernare som ställer till de mest... Då menar jag inte bara finska för den finns en hel del zigenare av olika slag.

De här är hur jag upplever det. Sen finns det de som är helt otroligt härliga..
melleni
Nybörjare
Nybörjare

Postby Yebu71 » 2007-04-23 14:58

melleni, hur vore det om du fokuserade lite på att försvara det Svenska språket istället för den Svenska nationaliteten. Du skriver så dålig Svenska att det är svårt att förstå vad du menar...

Jag har upplevt betydligt fler problematiska Svenskar än problematiska utlännngar, men man lägger märke till utlänningarna mer.

Jag tror att den statistiska övervikt som finns av första eller andra generationens invandrare i brottsligheten mer går att förklara i termer av klass än i termer av nationalitet. Jag tror nämligen att invandrarna har samma "kvot" av brottslingar som Svenskar om vi jämför levnadsförhållanden. De flesta invandrare lever i socialgrupp 3 (om man får generalisera).

Och hur många romer baserar du ditt uttalande på. Man brukar vilja ha åtminstone 15-20 individer innan man talar om statistisk relevans.

Trångsyntheten är det stora problemet i vår värld och i vårt land. Generaliseringar och illa underbyggda fakta kategoriserar jag som trångsynta fördomar.
What would Chuck Norris do?
Yebu71
Akademiaspiratör
Akademiaspiratör

Postby BeautifulThing » 2008-05-24 21:29

Det är en jättesvår fråga. Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag är rädd för invandrare, inte alla, men många. Det känns som om de tänker på ett annat sätt, pratar annorlunda, tycker att helt andra saker är okej än vad svenskar tycker. Det är faktiskt skrämmande. Jag vill inte vara rädd, för det finns ju många snälla också som kommer från andra länder, men vad ska man göra då? Invandare ser helt annorlunda på förhållande, t.ex. hur man ska behandla tjejer, och då blir det väldigt svårt och jobbigt.

Vad ska man göra när man är rädd då? Man kan ju inte sluta känna en viss känsla...den bara finns där
BeautifulThing
Användare
Användare

Postby BeautifulThing » 2008-05-24 21:32

Sen måste man ju försöka förstå också hur det är att komma till ett annat land och inte kunna nånting om den kulturen etc. Men man förväntar sig liksom att invandrare också ska försöka förstå hur vi har det här och faktiskt följa vissa regler. Tycker ni till exempel att man ska få prata på sitt eget språk elr ska man prata svenska? Jag kan faktiskt bli ganska irriterad och det är jobbigt när en del i skolan pratar på ett annat språk när vi typ sitter/står bredvid. Man vet ju liksom inte om de pratar om en själv, och det är inte så kul. Tycker absolut man ska prata så alla i omgivningen också förstår...
BeautifulThing
Användare
Användare

Postby indeed » 2008-06-14 17:32

BeautifulThing, menar du då att alla som pratar svenska i Sverige också ska prata så att alla andra hör? Får man inte ha privata konversationer? Alla som bara pratar svenska går ju ändå undan och pratar om sådant som vi inte vill att andra ska höra, skillnaden är inte så stor eftersom de flesta ändå märker om två personer viskar i ett hörn. Risken är då lika stor att man uppfattar det som att det är en själv det talas om...
Jag tycker att det är jätte viktigt att invandrare får god tillgång till undervisning i svenska och att extra språkstöd ges till svenskar med utländska föräldrar som kanske enbart talar sitt hemspråk i hemmet och därmed får svårare i bl.a. skolan. Men jag tycker absolut inte att man ska förbjuda skolelever från att tala sitt hemspråk i skolans korridorer - det vore grov diskriminering. Erbjud modersmålsundervisning istället!
Självklart finns det ofta kulturella skillnader som kan göra personliga relationer till invandrare eller barn till invandrare betydligt svårare, men att springa undan och känna sig rädd är absolut inte rätt sätt att överbrygga dessa skillnader. Man kan ju fråga sig själv: Skulle jag vara lika rädd för t.ex. amerikaner? Människor som förmodligen kommer från en ganska annorlunda kultur men som vi ser på TV hela tiden och därför har större förståelse för? Jag hör sällan folk som klagar över åsikter och traditioner i andra västerländska kulturer trots att det gäller samma frågor som disskuteras gällande exempelvis invandrare från mellanöstern. (Kvinnosyn, dödsstraff, abort, äktenskap, religion osv.)
Att förstå är inte det samma som att hålla med. Men behöver inte ha samma kost, samma modersmål eller samma livs- och människosyn för att acceptera och visa respekt, vara vänner eller till och med ha ett förhållande med varandra.
indeed
Akademiaspiratör
Akademiaspiratör

Re: invandrare?

Postby Isse » 2010-03-02 16:29

martina wrote:vad ska man tycka om dessa människor, egentligen?
från att gå på en gata och höra gängbråk med si sådär 20 invandrare, hör hur dom hotar med att skicka "hela släkten" på en.
Tills att träffa världens gulligaste kompis som också är just invandrare.
Alla har sin egen syn på det här, skulle vilja veta vad ni tycker?
hur ska man kunna skilja, kriminella och snälla?

ska man försvara dem när der blir bråk om samhället i klassrummet, eller sätta sig emot?

:wink:

Detta är helt absurt tycker jag. "Vad ska man tycka om dessa människor egentligen?". Jag tycker det är helt sjukt att det finns folk som ser invandrare som invandrare istället för människor. Lägger alla i ett och samma fack och dömer dem tillsammans. Det är ingen som tycker jag är dum i huvudet för att några vita, svenska nassar spöar skiten ur en irakier. Varför ska man då ha åsikter om Ali för det Muhmad gjorde?

"Hur ska man kunna skilja, kriminella och snälla?" Jadu, hur kan man skilja kriminella "svenskar" och snälla "svenskar"?
Isak Lundin
Förlagsredaktör
Recito Förlag AB
Isse
Användare
Användare

Re:

Postby Isse » 2010-03-02 16:32

BeautifulThing wrote:Sen måste man ju försöka förstå också hur det är att komma till ett annat land och inte kunna nånting om den kulturen etc. Men man förväntar sig liksom att invandrare också ska försöka förstå hur vi har det här och faktiskt följa vissa regler. Tycker ni till exempel att man ska få prata på sitt eget språk elr ska man prata svenska? Jag kan faktiskt bli ganska irriterad och det är jobbigt när en del i skolan pratar på ett annat språk när vi typ sitter/står bredvid. Man vet ju liksom inte om de pratar om en själv, och det är inte så kul. Tycker absolut man ska prata så alla i omgivningen också förstår...

Kom ihåg det då. Då ska du aldrig viska något till någon utan du ska säga det så alla kan ta del av informationen. Annars vet ju inte folk runt omkring om ni pratar om dem eller inte.
Isak Lundin
Förlagsredaktör
Recito Förlag AB
Isse
Användare
Användare

Previous

Return to Samhälle