by indeed » 2008-06-14 17:32
BeautifulThing, menar du då att alla som pratar svenska i Sverige också ska prata så att alla andra hör? Får man inte ha privata konversationer? Alla som bara pratar svenska går ju ändå undan och pratar om sådant som vi inte vill att andra ska höra, skillnaden är inte så stor eftersom de flesta ändå märker om två personer viskar i ett hörn. Risken är då lika stor att man uppfattar det som att det är en själv det talas om...
Jag tycker att det är jätte viktigt att invandrare får god tillgång till undervisning i svenska och att extra språkstöd ges till svenskar med utländska föräldrar som kanske enbart talar sitt hemspråk i hemmet och därmed får svårare i bl.a. skolan. Men jag tycker absolut inte att man ska förbjuda skolelever från att tala sitt hemspråk i skolans korridorer - det vore grov diskriminering. Erbjud modersmålsundervisning istället!
Självklart finns det ofta kulturella skillnader som kan göra personliga relationer till invandrare eller barn till invandrare betydligt svårare, men att springa undan och känna sig rädd är absolut inte rätt sätt att överbrygga dessa skillnader. Man kan ju fråga sig själv: Skulle jag vara lika rädd för t.ex. amerikaner? Människor som förmodligen kommer från en ganska annorlunda kultur men som vi ser på TV hela tiden och därför har större förståelse för? Jag hör sällan folk som klagar över åsikter och traditioner i andra västerländska kulturer trots att det gäller samma frågor som disskuteras gällande exempelvis invandrare från mellanöstern. (Kvinnosyn, dödsstraff, abort, äktenskap, religion osv.)
Att förstå är inte det samma som att hålla med. Men behöver inte ha samma kost, samma modersmål eller samma livs- och människosyn för att acceptera och visa respekt, vara vänner eller till och med ha ett förhållande med varandra.