EP-Valet!

Det här är kategorin för politiska trådar

Moderator: Moderatorerna

Re: EP-Valet!

Postby Psy » 2009-06-08 02:43

Hade en fin valvaka idag. Och jag var optimistisk och slog vad lite med vinis om valdeltagandet. Jag hoppades på att massa fler skulle masa sig att rösta i och med piratpartiet och i och med att det verkar ha varit lite extra fokus på det hela i år. Men ökningen blev ganska minimal. :(

Men miljöpartiet ökade en massa
och SD fick inget mandat, det gjorde mig glad. Sen blev jag lite bitter över att folkpartiet fick ökat stöd. Men man kan inte vara glad alltid.
Psy
Kulturknutte
Kulturknutte

Postby vinröd » 2009-06-08 11:50

Ichigo wrote:Mimimi, nu har jag röstat. Eller för ganska länge sen - min far körde upp mig i ottan genom att gorma "upp med dig, du ska rösta!". 8-[

Haha. Han visste inte att vallokalerna stängde klockan 21..? :D
Vote for change!
Vote for Leroy!
vinröd
Administratör

Postby exordium » 2009-06-08 14:34

Jaså, var det val igår?
Kikkoman
För att soja är sanningen!
exordium
Kulturminister
Kulturminister

Postby Physalis » 2009-06-08 18:34

Rb0ne wrote:
Physalis wrote:Jag har inte bestämt mig än. Jag känner att det kanske är i lite sista minuten. Ja kära nån.

Pirat, så klart :D

(det rimmar om man frågar någon i min närhet...)(allt* rimmar på smålänska)

*med några undantag.

Meeen de är ju jobbiga. De kan ju tycka precis vad som helst i en massa jobbiga frågor man inte vill att de ska tycka vad som helst i, typ som att kärnkraft är pepp.

Nej, jag röstade gröööönt.
Dörren ty välsignelsen var slut och fader Leroy gav honom hatten och depravation och brådmogen visdom.
Physalis
Moderator

Postby Rb0ne » 2009-06-08 19:41

Physalis wrote:
Rb0ne wrote:
Physalis wrote:Jag har inte bestämt mig än. Jag känner att det kanske är i lite sista minuten. Ja kära nån.

Pirat, så klart :D

(det rimmar om man frågar någon i min närhet...)(allt* rimmar på smålänska)

*med några undantag.

Meeen de är ju jobbiga. De kan ju tycka precis vad som helst i en massa jobbiga frågor man inte vill att de ska tycka vad som helst i, typ som att kärnkraft är pepp.

Nej, jag röstade gröööönt.

Hade du sagt något annat än grönt där så hade du blivit sågad. Fast personligen tycker jag inte om de grönas idé om att miljön mår bättre av att vi stänger ner all kärnkraft (och då ersätter den med polsk bunkol).
Little Timmy was a chemist
Little Timmy is no more
'cause what he thought was H20
was really H2S04.
Rb0ne
Administratör

Postby indeed » 2009-06-08 21:38

Jag är lite förvanad över vissa resultat. Eller jätteförvanad till och med. 1 (eventuellt 2 har jag läst) mandat till piratpartiet! :shock: 3,3% till SD! Folkpartiets ökning! Vänsterpartiets minskning! [-X
Kolla in lite intressant statistik om ni inte redan gjort det.
Jag röstade ocksa grönt.
Je suis desolé mais je ne parle pas français
indeed
Akademiaspiratör
Akademiaspiratör

Postby Skuggbild » 2009-06-08 22:04

Jag tror inte det finns en enda aktiv miljöpartist idag som vill ersätta kärnkraften med kolkraft. Det där är bara ett himla hittepå som folk sprider lite på random fast det inte alls har någon sanningshalt.
Dagens rekommendation: www.menskopp.nu
Skuggbild
Moderator

Postby Rb0ne » 2009-06-08 22:41

Skuggbild wrote:Jag tror inte det finns en enda aktiv miljöpartist idag som vill ersätta kärnkraften med kolkraft. Det där är bara ett himla hittepå som folk sprider lite på random fast det inte alls har någon sanningshalt.

Det är skillnad mellan att man vill en sak och att kontentan av det man gör innebär motsatsen. Vi behöver ström, och vi kan inte ersätta kärnkraften i samma takt som de gröna vill stänga kärnkraftverken. Då måste vi köpa strömmen utifrån (istället för att kunna sälja egen överproduktion), vilket innebär att vi köper den som är billigast (eftersom det annars vore dyrt), vilket innebär att vi använder polska brunkolskraftverk. Jag inser (och jag hoppas alla andra också gör det) att kärnkraft inte är helt bra, men den är hundra gånger bättre än de alternativ som finns tillgängliga idag, med färdig infrastruktur.

(jag säger att gröna är för polsk brunkolsel för att provocera miljöpartister till att tänka efter innan de kräver att vårt miljövänligaste alternativ stängs ner).

Nackdelen med kärnkraft är att den bryts i länder med dåligt arbetsskydd (folk blir strålsjuka), när de bryter använder de tungmetaller (inte bra), och slutförvaringen. Slutförvaringen skulle i stort sett kunna försvinna med nästnästnästa generations reaktorer och om man använde avfallet tills det är mest plutonium kvar, istället för som idag, när vi vill gräva ner fullt användbart kärnbränsle. Fast detta handlar mest om att plutoniumet inte ska gå till bomber.

Nackdelen med Polsk brunkol är att den bryts i Polen, arbetarna får väldigt dåligt skydd, de blir sjuka av koldammet och annat, de använder säkerligen inte helt miljövänliga maskiner och kemikalier vid brytningen och brunkolen innehåller stora mängder föroreningar såsom svavel.
Little Timmy is no more
was really H2S04.
Rb0ne
Administratör

Postby Skuggbild » 2009-06-08 23:24

Det miljöpartiet framförallt vill är att energieffektivisera så att vi behöver mindre el och att satsa pengar på forskning kring förnybara energikällor istället för att satsa pengarna på kärnkraftsforskning. Internationellt sett har kärnkraften fått 60 % av alla statliga forskningspengar inom energiområdet sedan 1974, att jämföra med vindkraften som fått 0,03. Allt enligt IAEA, Internationella Atomenergiorganet. Om vi slutade utveckla kärnkraften och istället utvecklade andra energikällor skulle kärnkraften inte se lika bra ut som den gör idag.
Sen kan man alltid ta upp alla problem med slutförvaring, uranbrytning osv som du själv tar upp. Och även om du tar upp en möjlig lösning på slutförvaringsproblemet så förklarar du inte hur vi ska lösa problemet med brytningen.

Dessutom vill svenskar inte ens utveckla kärnkraften. Enligt SOM-institutet (Göteborgs Universitets institution för samhälle, opinion och massmedia) är kärnkraft ett av de tre energislag som svenskarna vill satsa allra minst på. Ändå är det överlägset det energislag som får mest statliga subventioner och forskningsanslag. Dessutom visar det sig att de som är mest oroliga för klimatförändringen också är de som allra minst vill använda sig av kärnkraft. De som är mest positiva till kärnkraft är de som inte oroar sig så mycket för den ökade växthuseffekten.

Att kärnkraft skulle vara vårt enda alternativ till kolkraft är verkligen inte sant.
Dagens rekommendation: www.menskopp.nu
Skuggbild
Moderator

Postby Rb0ne » 2009-06-09 01:04

Vad kan vi välja istället för kolkraft om vi stänger ner alla våra reaktorer idag? Antingen får vi bygga ut de sista floderna med vattenkraft, bygga cirka 90 gånger mer vindkraft än vad vi har idag, bygga väldiga vågkraftverksdammar eller något annat radikalt.

Saken är den dock, att det planeras bygga en grymt stor solkraftverkspark i norra afrika som sedan ska förse större delen av Europa med el (har för mig abb fick kontraktet på infrastrukteren)(dvs sladden därifrån hit). Detta tror jag är ett av de effektivaste sätten att få riktigt bra el, nackdelen är dock att vi inte får någon ström nattetid, men med tillräckligt stor mängd uppladdning, så går det att lösa med ganska hög verknings att "lagra" elen.

Ta mig inte fel, om det inte vore för att miljöpartiet skulle sälja min själ och min integritet för att världen jag då skulle vara fånge i skulle klara sig, så skulle jag röstat på dem. Nu anser jag att det är bättre att jag får tänka fria tankar och då komma fram till en lösning.
Little Timmy is no more
was really H2S04.
Rb0ne
Administratör

Previous

Return to Politik