vinröd wrote:
vildavargar, jag vänder mig mot din syn på egenvärden. Jag kan till stor del hålla med dig om vad du säger om att följa sin dröm. Men jag tycker inte den liknelsen till fullo går att överföra till Matrix-dilemmat. Du utgår ifrån konsekvenserna i ditt dröm-exempel, men ur något slags idealistiskt förhållningssätt när du ska prata om Matrix.
Saken är ju just att man i Matrix kan känna lika stor lycka som man skulle kunna i den verkliga världen. Däremot verkar ju den verkliga världen när Morpheus först beskriver den för Neo för, om inte hotfull, så osäker. Man vet vad man har men inte vad man får.
När det kommer till att uppfölja en dröm kan man exempelvis gräma sig ifall man inte gjorde det. Men om man inte vet om att man inte uppfyllt en dröm, och att drömmen över huvud taget existerat (vilket det i Neos fall hade varit ifall han valt det blå (!) pillret), blir det i min mening oväsentligt ifall man uppfyllt den eller ej. Det är ungefär som om man drabbats av en total minnesförlust, även om man har upplevt det, är det inte en del av "en själv".
Menar du att Neo har något slags ansvar gentemot sitt senare liv ifall han valt det blå pillret?
Jooo det går visst att överföra. Saken är ju den att du aldrig vet vad som kommer att hända om du bestämmer dig för att försöka göra verklighet av en dröm. Det kan gå åt helvete, eller så kan det bli bättre än du någonsin vågat hoppats. Du vet inte heller vad som kommer att hända om du tar det RÖDA pillret (jag har inte sett The Matrix på hur läänge som helst så jag blandar ihop en del, men det var det röda jag velat ta hela tiden, hoppas du förstod det..) men jag skulle de det som värdefullare att leva ett bra liv i den verkliga världen.
Jag är nog hellre olycklig, så länge jag vet sanningen, än att vara relativt lycklig i en falsk värld. Samma sak med drömexemplet: du är ju säker och trygg, men du kommer aldrig veta hur saker hade varit om du bara vågat ta tjuren vid hornen och besanna drömmen om det du alltid velat göra. Ditt liv kommer att vara rikare och typ av större värde för dig själv, antar jag att man kan säga.
Jaa, jag tycker nog han har ett ansvar mot sitt senare liv vilket piller han än väljer. Allstå, han kommer ju att sväva i lycklig ovisshet om vad som kunde ha varit ifall han tar det blå pillret (visst för då stannar han kvar i the matrix?) men i stunden då han ska välja vet han ju allt. Eller iofs vet han inte vad han kommer tillom han tar det röda, men han vet vad som skulle ha varit om han valt det blå.
Iaf: eftersom han ska fatta kanske det viktigaste besultet i sitt liv, som kommer att vara fullkomligt avgörande för resten av hans tid på jorden så är det ju klart han har ett ansvar gentemot det som inträffar senare i livet, eller vad man ska säga. Det är ju i stunden han väljer som mycket avgörs. Även om han såklart aldrig kan förebrå sig själv för någonting efteråt eftersom han inte kommer komma ihåg det då.